باتوم کوهنوردی، مضر یا ضروری؟

 

باتوم کوهنوردی، مضر یا ضروری؟

 

با باتوم یا همان عصا کوهنوردی که آشنایی دارید؟ امکان ندارد در مسیر‌های کوهنوردی باشید و انواع باتوم کوهنوردی را در دست کوهنوردان نبینید! با این حال همیشه در بین کوهنوردان تناقضی برای استفاده از باتوم کوهنوردی وجود داشت. به همین دلیل بسیاری از افراد آماتور که قصد شروع فعالیت کوهنوردی را دارند، دچار این دو‌گانگی می‌شوند که آیا استفاده از باتوم کوهنوردی صحیح است یا احتمال دارد دارای معایبی باشد و استفاده از آن امن نیست؟

در میان تجهیزات کوهنوردی، باتوم دارای افراط و تفریط بسیار است. به طوری که بعضی افراد بدون باتوم حتی یک قدم هم بر نمی‌دارند و بعضی نیز به آن اعتقادی ندارند. اگر این سوال شما هم بوده و درگیری‌های ذهنی از این قبیل گریبان‌گیرتان می‌شود.

 

ضرورت استفاده از باتوم کوهنوردی:

شاید بعضی افراد انتخاب عصا کوهنوردی را یک گزینش بدانند و همیشه به دنبال نتیجه‌ی مزایا و معایب باتوم کوهنوردی باشند. اما باید متذکر شویم که در بعضی شرایط، استفاده از باتوم کوه یک ضرورت محسوب می‌شود؛ به صورتی که عدم استفاده از آن ممکن است به شما صدماتی جدی وارد کند. در شرایط زیر پیشنهاد می‌کنیم حتماً از باتوم کوه به تجهیزات مهم آن برنامه استفاده کنید. خصوصاً در زمان حرکت در سراشیبی که استفاده از آن واجب می‌شود:

– افزایش سن

– اضافه وزن

– وجود مشکلات مفصلی و ستون فقرات

– کوله‌پشتی‌های سنگین

– صعود‌های زمستانه، خصوصاً برف‌کوبی و شیب‌های برفی

– کوهپیمایی‌های طولانی‌مدت

– در هنگام کوهنوردی در سبزه زار، عبور از رودخانه ،کوهنوردی در شرایط مه یا دید کم

و تمامی شرایطی که فکر می‌کنید حفظ تعادل نقش حیاتی در سلامت فرد دارد

 

استفاده صحیح از عصا کوهنوردی:

در خصوص استفاده درست از باتوم کوه تا چه حد اطلاعات دارید؟ می دانید که در بلاگ باتوم کوهنوردی کاملاً آن را با تمامی جزئیات شرح دادیم. پس قبل از خواندن این قسمت حتماً  بلاگ باتوم کوهنوردی را بخوانید تا آگاه شوید که این تجهیزات چه هستند و از چه اجزایی تشکیل شدند؟

اجازه بدهید این بلاگ را با توصیه‌های کارشناسی کوهنوردی آغاز کنیم. حتماً قبل از شروع فعالیت، طول عصا کوهنوردی را بر اساس قد و شیب مسیر تنظیم کنید. سپس به در دست گرفتن باتوم کوهنوردی توجه کنید. زاویه ۹۰ درجه آرنج را در هنگام استفاده فراموش نکنید و آن را نزدیک به خط عمود بدن نگه دارید. بدون حمل بار شاید ترجیح بدهید که با یک باتوم به کوهپیمایی بروید اما وقتی یک کوله پشتی سنگین به همراه دارید پیشنهاد می کنیم برای حفظ تعادل حتماً از دو باتوم استفاده کنید.

فراموش نکنید که انتخاب عصا کوهنوردی کوهنوردی مناسب، تا چه اندازه از اهمیت بالایی برخوردار است. توجه کنید که عصا کوهنوردی انتخابیتان حتماً باید تحمل وزن فردی شما را داشته باشد، قابلیت تغییر طول را شامل شود و دارای بند حمایت باشد تا به صحیح دست گرفتن باتوم کوهنوردیتان کمک شایانی کند.

نحوه حرکت درست با باتوم کوه حرکت یک دست و یک پا می‌باشد. اگر می‌خواهید این راه رفتن را بهتر در ذهنتان درک شود؛ به حرکت چهار پایان بیشتر دقت کنید. در واقع باتوم ها نیز پاهای کمکی شما هستند که فشار را تقسیم می‌کنند! پس در حرکت باتوم کوهنوردی دست راست با پای چپ و دست چپ با پای راست به حرکت در می‌آید.

نکته‌ای که هنگام استفاده از عصا کوهنوردی در مسیر‌های مختلف باید به آن توجه کنید؛ تغییر اندازه باتوم در شیب‌های متفاوت است به نحوی که در سربالایی طول باتوم کوه را کوتاه‌تر و در سراشیبی آن را بلند‌تر از پیش تنظیم کنید تا تمرکز بهتری در هنگام استفاده از آن داشته باشید.

 

فواید استفاده از باتوم کوهنوردی:

اگر از عصا کوهنوردی در شرایط درست و به شیوه‌ای صحیح استفاده کنید، مزایای آن قطعاً شما را شگفت‌زده می‌کند. در واقع یک باتوم کوه مناسب می‌تواند یک رفیق بی‌نظیر در مسیر‌های کوهنوردی باشد. اجازه بدهید بدون فوت وقت مزایای آن را شروع کنیم تا خودتان در این خصوص تصمیم بگیرید.

 

ایجاد حس تعادل:

ایجاد تعادل در کوهنوردی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اگر تجربه کوهنوردی با کوله‌پشتی‌های سنگین را داشته باشید، قطعاً متوجه کاهش تعادل در مسیر‌های کوهنوردی خواهید شد. بالا رفتن از کوه خصوصاً در شیب‌های شدید گاهی دشوار می‌شود. ولی با وجود یک کوله‌پشتی سنگین این سختی چند برابر شده و گاهی به همین دلیل شاهد به هم خوردن تعادل افراد در کوهنوردی هستیم. این معضل در زمان خستگی کوهنوردان بیش‌تر از پیش دیده می‌شود. به همین دلیل است که همیشه توصیه می‌کنیم در کوهپیمایی‌های طولانی باتوم کوه را حتماً به همراه ببرید.

در واقع باتوم کوه فشار را از روی پایین‌تنه کوهنوردان بر‌داشته و آن را به بالا‌تنه منتقل می‌کند. همین مسأله موجب حفظ تعادل کوهنوردان در مسیر می‌شود. خصوصاً اگر از راه‌های صعب‌العبوری مثل محیط برفی، لغزنده، رودخانه‌ها و … گذر می‌کنید، حضور باتوم کوه نتیجه‌بخش‌تر خواهد بود.

 

محافظت از پاها‌ی کوهنوردان با باتوم کوه

عصا کوهنوردی می‌تواند روی شدت ضربه‌های روی ساق، مچ و کف پا مؤثر باشد. این تأثیر‌گذاری در فرود خود را بیش تر از هر زمانی نشان می‌دهد، زیرا در هنگام پایین آمدن فشار بیشتری روی پاهای شما اعمال می‌شود و باتوم کوه نتیجه‌ی اثر‌بخش خود را بیشتر نمایان می‌کند. تحقیقاتی در این زمینه به عمل آمده که ثابت می‌کند عصا کوهنوردی تا ۲۵% فشاری که بر زانو‌ها می‌آید را کاهش می‌دهد.

در واقع باتوم کوه با انتقال این فشار به بالا‌تنه نه تنها از پاهای شما محافظت می‌کند بلکه با به کار‌گیری دست‌ها که معمولاً در کوهنوردی بی‌تحرک هستند؛ موجب بهبود عملکرد و شرایط بدنی شما در طول فعالیت می شود.

.

فرض کنید دو نقطه از شما به زمین می‌رسد که این نیرو و فشار را تقسیم کرده و به زمین انتقال می‌دهند. می‌بینید تا چه اندازه این عمل فشار را کاهش داده و استحکام را زیاد می‌کند؟

 

عصا کوهنوردی، تنظیم کننده ضربان قلب:

همیشه از کودکی به ما آموزش داده‌اند که قبل از شروع هر ورزش شروع به گرم کردن کنیم یا آهسته تر شروع کنیم تا قلب شروع به آماده سازی کند. می‌دانید که با افزایش فعالیت، تپش قلب هم بیشتر از قبل می‌شود اما شروع ناگهانی با شدت بالا در یک ورزشی مانند کوهنوردی ممکن است تپش قلب شدیدی را به وجود آورد.

اما حضور عصا کوهنوردی در برنامه‌های کوهنوردی می‌تواند افزایش بی‌رویه‌ی ضربان قلب را کنترل کند که در شروع کوهنوردی بسیار کمک کننده است؛ اما بعد از مدتی به دلیل حرکات دست و پا افزایش ضربان قلب قطعاً اتفاق می‌افتد اما باتوم کوه می‌تواند از شروع ناگهانی یا افزایش بی‌رویه ضربان قلب در آغاز فعالیت جلوگیری کند.

 

 

باتوم کوهنوردی، عامل ایجاد یک ریتمثابت:

 

در بلاگ کوهنوردی و اصول تأثیرگذار بر آن دیده‌اید که یکی از اولین اصل‌های کوهنوردی، گام‌برداری صحیح است. رعایت این اصل می‌تواند از شما در مقابل آسیب‌های کوهنوردی بی‌شماری که در اثر توجه نکردن به این اصل به وجود می آید محافظت کند، پیشنهاد می کنیم بلاگ آسیب های کوهنوردی را با دقت بیشتری بخوانید.

اما باتوم کوه موجب می شود قدم‌هایتان را با ثبات‌تر بردارید. در واقع استفاده از باتوم کوه به قدم‌های شما ریتم خاصی می‌دهد، گام‌هایتان را منظم‌تر از قبل می‌کند و سرعت قدم‌های شما را نیز افزایش می‌دهد

 

ریکاوری زودهنگام با عصا کوهنوردی:

 

طبق تحقیقاتی که در این زمینه به عمل آمده، باتوم کوه به عملکرد ماهیچه کوهپیمایان کمک می‌کند و به طور قابل توجهی درد روز‌های بعدی کوهپیمایی را نیز کم می‌کند. حتماً در بلاگ برنامه‌ریزی کوهنوردی در خصوص طرح‌ریزی قبل و بعد برنامه کوهنوردی اطلاع پیدا کرده‌‎اید و در مورد بهبود ریکاوری پس از کوهنوردی آگاهید. پس باید بدانید حضور باتوم کوهنوردی روند ریکاوری شما را تسریع می‌بخشد.

کوهنوردانی که از باتوم کوهنوردی در برنامه‌های خود استفاده کرده بودند درد‌های ماهیچه بسیار کمی داشتند. این گروه توان بدنی کمتری خرج کرده‌اند و در نتیجه به بهبود سریع‌تری نسبت به بقیه‌ی افراد دست پیدا می کنند.

طبق تحقیقاتی صورت گرفته حتی آنزیم کراتین کیناز که نشان دهنده ی آسیب عضلات است؛ در ۲۴ ساعت اول برای کوهنوردانی که بدون باتوم کوهنوردی فعالیت می‌کردند بسیار بیشتر از کوهنوردان با باتوم است. در واقع سطح آنزیم کراتین در در کوهنوردان دارای باتوم کوهنوردی، نزدیک سطح قبل از شروع کوهنوردی بوده است. این امر نشان می‌دهد که آسیب ماهیچه‌ای این دسته افراد دارای باتوم کوهنوردی چندان قابل توجه نخواهد بود.

 

باتوم کوهنوردی افزایش‌دهنده انگیزه کوهنوردان:

 

این مزیت‌های عصا کوهنوردی و خصوصاً جلوگیری از آسیب عضلات و مفاصل انگیزه افراد را برای کوهنوردی بیش از پیش می‌کند. در واقع بسیاری از افراد به دلیل ترس از آسیب‌های کوهنوردی به بدن خود، قید کوهنوردی و حضور در طبیعت را می‌زنند. اما باید به این دسته از افراد بگوییم که کوهنوردی به خودی خود به شما آسیبی وارد نمی‌کند و بلکه بهره نگرفتن از تجهیزات کوهنوردی یا عدم آگاهی نسبت به جنبه‌های مختلف این فعالیت می باشد که ممکن است موجب صدمه به شما شود.

باتوم کوه یکی از مدارک اثبات این حرف بوده و با بهره‌گیری از آن نه تنها می‌توانید از آسیب‌های فعالیت کوهنوردی در امان بمانید؛ بلکه همان‌طور که پیش‌تر گفتیم موجب ریکاوری سریع‌تر شما خواهد شد.

 

انواع باتوم کوهنوردی:

پیچی

کلیپسی

ضامنی

اجزای مختلف باتوم کوهنوردی:

بند عصای کوهنوردی

سخمه باتوم کوه

گل باتوم کوهنوردی

دسته عصای کوهنوردی

از دیگر موارد استفاده از باتوم های کوهنوردی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

به عنوان ستون چادر

هنگام عبور از رودخانه

دفاع از خود در مقابل حمله حیوانات وحشی

استفاده از باتوم در کمک های اولیه

کنار زدن پوشش گیاهی در مسیر حرکت

کمک به حفظ ریتم حرکت

 

جمع بندی:

باتوم کوهنوردی، مانند دو پای کمکی برای بدن می‌ماند که از باعث حفظ تعادل و تقسیم وزن می‌شود. اگر همین دو نکته به خوبی رعایت شود، از دردهای زانو، کمر و گردن خبری نخواهد بود. البته که همه چیز به هم وابسته است و تنها یک عامل را نمی‌توانیم به طور قطع و یقین مسبب یک اتفاق یا راه حل یک مشکل بدانیم. اما باتوم کوهنوردی، فایده‌هایش بیشتر از ضررش است. تازه اگر ضرری داشته باشد!

 

شما میتوانید مدل های مختلف باتوم رو داخل سایت ما ببینید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر

نام

این سایت توسط reCAPTCHA و Google محافظت می شود و سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال می شود.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

بازگشت به منو اصلی