راهنمای خرید عینک کوهنوردی

نکات مهم قبل از خرید عینک آفتابی

عینک کوهنوردی از وسایل بسیار مهم در کوهنوردی است. چشم نسبت به اشعه آفتاب بسیار حساس است. شبکیه چشم بدون آنکه احساس کنید در صورت عدم استفاده از عینک آسیب میبیند و موجوب برف کوری میشود.

عدم توجه به خصوصیات عینک و استفاده از عینک‌های آفتابی، می‌تواند تبعاتی از قبیل خیرگی چشم، کاهش تمرکز بینایی را به دنبال داشته باشد.

 

 

عینک کوهنوردی چیست؟

عینک کوهنوردی یک مدل خاص و تخصصی از عینک های آفتابی و عینک های ورزشی است که دید بهتر و محافظت از چشم کوهنوردان و ورزشکاران را تضمین می کند . تفات زیادی بین عینک های آفتابی معمولی و عینک های کوهنوردی وجود دارد که به دلیل استفاده آن ها در موقعیت های مختلف ، متفاوت است

در مورد ویژگی های عینک کوهنوردی باید به توانایی آن ها در جلوگیری از باد و نور مستقیم خورشید اشاره کنیم  زمانی که ارتفاع افزایش می یابد ، فشار هوا کم می شود و سرمای محیطی افزایش می یابد . این موضوع باعث می شود که شرایط باد در ارتفاع و کوهستان بیشتر باشد و به همین دلیل پوشانندگی عینک برای چشم ها بسیار مهم است

انتخاب یک عینک کوهنوردی باکیفیت، یکی از” باید ها” در صعود شماست . در ادامه به چند نکته ی کلیدی در انتخاب عینک کوهنوردی مناسب اشاره کرده ایم .

عینک کوهنوردی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

1 عینک کوهنوردی باید فریم و قاب سبکی داشته باشد

بهترین عینک های کوهنوردی، عینک هایی هستند که وزن سبکی دارند . توجه داشته باشید فریم های پلاستیکی به سبب وزن کم، یکی از بهترین انتخاب های پیش روی شما هستند

هیچ چیزی بدتر از این نیست که در هوایی گرم و طاقت فرسا ، زمانی که انرژی بدن شما به سرعت تخلیه می شود، سنگینی فریم عینک شما نیز تبدیل به یکی ازمشکلات پیش رو شود. پس توجه داشته باشید انتخاب فریم سبک در عینک های کوهنوردی ، تاثیر زیادی در راحتی شما دارد

 عینک کوهنوردی باید روی صورت شما راحت باشد2

همچنین فریم های پلاستیکی روی صورت شما، بسیار راحت هستند . توجه داشته باشید که راحتی عینک ها روی صورت، یکی از نکات اصلی در خرید می باشد.

مطمئنا دلتان نمی خواهد زمانی که در حال لذت بردن از صعود خود هستید، وزن و  بدنه ی عینک، تبدیل به یکی از مشکلات شما شود

 

 

3 عینک های کوهنوردی باید دوام و میزان مقاومت خوبی داشته باشند

فریم های پلاستیکی عمر و دوام بیشتری نسبت به دیگر جنس ها در استفاده ی طولانی دارند. اگر برای یک صعود سخت و طولانی آماده می شوید که امکان شکستن و خراب شدن عینک در آن وجود دارد، توجه به جنس و دوام آن یکی از نکات ضروری خرید می باشد.

زمانی که در طبعیت و کوه هستید، شکستن عینک کوهنوردی و در نتیجه، با چشمی نیمه باز زل زدن به خورشید ، یکی از بدترین اتفاقاتی هست که ممکن است گریبان گیر شما شود، پس مطمئن شوید که عینک انتخابی شما دوام خوبی دارد و نسبت به فعالیت شما، مقاومت خوبی از خود نشان می دهد.

4 در خرید عینک کوهنوردی ،لنزهای پلاریزه را انتخاب کنید 

یکی دیگر از نکات مهم در خرید بهترین عینک کوهنوردی ، توجه به لنز آن و خرید لنزهای پلاریزه است . این لنز ها، به خوبی از چشمان شما در برابر خورشید ، برف ، باران و شن و… محفاظت می کنند.

تابش مستقیم نور خورشید می تواند چشم های شما را خسته کند و باعث سردرد شما شود . پس انتخاب لنزهای پلاریزه ( قطبی شده ) یکی از مفیدترین نکات در خرید عینک های کوهنوردی است تا لذت شما را از صعودتان دو چندان کند .

5 در انتخاب عینک کوهنوردی ، سراغ لنزهای ضدخش بروید

اگر مسیری سخت و دشوار را برای کوهنوردی خود انتخاب کرده اید، سراغ عینک هایی با لنز ضدخش بروید تا از سلامت آن ها تا پایان صعود خود، اطمینان حاصل کنید.

همچنین این لنزها، در برابر ضربه و تکان نیز، مقاومت خوبی دارند

6 در خرید عینک کوهنوردی ، به شاخص فرابنفش آن دقت کنید

توجه به شاخص و درجه اشعه ماورابنفش عینک ( UV RATING ) ، یکی از نکات ضروری در خرید عینک های کوهنوردی است. لنز های این عینک ها را از ۰ تا ۴ نمره گذاری می کنند. عینک هایی با نمره ی حدودی ۳ تا ۴، بهترین انتخاب برای خرید می باشند . این لنز ها، اشعات بیشتری را دفع می کنند و به خوبی از چشم های شما محافظت می کنند .

7 به انحنای بدنه و شکل صورت خود، دقت کنید

زمانی که برای خرید عینک کوهنوردی اقدام می کنید، اولین کار، توجه به شکل صورت شما و بدنه ی عینک می باشد . بهترین شکل فریم برای عینک کوهنوردی شما، آن هایی هستند که انحنایی نزدیک به صورت شما دارند و از قوس صورت شما پیروی می کنند . این عینک ها، روی صورت شما بسیار راحت هستند و معمولا از گوشه ها نیز ، از صورت شما محافظت می کنند

میزان تیرگی عدسی عینک کوهنوردی

پرتوهای فرابنفش در ارتفاع‌ها بسیار شدیدتر هستند و با صعود به قله همچنان نیز افزایش می‌یابند. به همین دلیل بهتر است عدسی‌های تیره‌تری انتخاب کنید. متخصصان چشم و بینایی ورزشی پیشنهاد می‌کنند حداقل از عدسی‌های گروه 3 یا گروه 4 که تیره‌ترین عدسی‌های موجود استفاده کنید تا از ورود اشعه‌های بیشتر به چشم‌تان جلوگیری شود. عدسی‌های تیره‌تر، شدت تابش خیره‌کننده را در شرایط نور شدید فیلتر می‌کنند

 

.

تیرگی لنز عینک های کوهنوردی
CATEGORY 1

این دسته از لنز ها حداقل محافظت از چشم ها را ایجاد میکند که برای استفاده در ارتفاعات و در برابر تابش شدید آفتاب طراحی نشده است و استفاده از آن کوهنوردی اکیدا توصیه نمیشود.

CATEGORY 2

این دسته از لنز ها 45-20 درصد اشعه ماورا بنفش را فیلتر میکند. این دسته از لنز ها هم برای کوهنوردی توصیه نمیشود. اگر در یک بعد از آفتابی برای گردش در شهر عینک آفتابی نیاز دارید این گزینه میتواند گزینه خوبی برای شما انتخاب باشد.

CATEGORY 3

این لنز ها تقریبا 80 درصد اشعه ماورا بنفش محیط را فیلتر میکند. اگر برای پیاده روی بروید این دسته از لنز به درد شما میخورد با این حال برای کوهنوردی وفعالیت هایی که در ارتفاعات انجام میشود مناسب نیست.

CATEGORY 4

اکثر لنز عینک های کوهنوردی در این دسته قرار میگیرند که تنها  3 الی 8 درصد از اشعه ماورا بنفش را از خود  عبور میدهند

لنز پلاریزه در عینک آفتابی کوهنوردی

عینک کوهنوردی پلاریزه بهتر از هر نوع دیگری می‌تواند تابش نور خیره‌کننده خورشید را از سطح صاف منعکس کند. این عینک آفتابی کوهنوردی محبوبیت زیادی بین افرادی که بیرون از خونه فعالیت می‌کنند، دارد. خصوصاً برای آن دسته افرادی که فعالیت خود را در کنار آب می‌گذرانند؛ اما توجه داشته باشید که عینک آفتابی کوهنوردی پلاریزه فقط مخصوص افرادی که قایق‌سواری یا ماهیگیری می‌کنند نیست! هر کسی که نور مستقیم خورشید در فضای باز آزارش می‌دهد، می‌تواند با خرید عینک کوهنوردی دارای لنز پلاریزه از حفاظت مناسبی برخوردار شود.

عینک پلاریزه یا قطبی شده به چه معناست؟

می‌دانید که نور خورشید به همه سطوح یکسان می‌تابد. اما هنگامی که این تابش به سطوح صاف برخورد می‌کند، نوری که منعکس می‌شود تمایل به قطبی شدن دارد. قطبی شدن به این معناست که پرتو‌های نور منعکس شده در جهت یکنواخت‌تری (معمولاً افقی) حرکت کنند. این موضوع علاوه بر آزاردهنده بودن، گاهی خطرناک می‌‍‌‌‌‌شود زیرا تابش انعکاس نور به درون چشم به سادگی می‌تواند کاهش دید شما را مختل کند. حال تصور کنید در زمان فعالیت‌های حساس کوهستان، دید خود را نیز از دست دهید! خطر این موضوع به حدی زیاد است که گاهی دست کمی از خودکشی نخواهد داشت!

آیا عینک پلاریزه برای همه مناسب است؟

اگر چه لنز‌های عینک پلاریزه موجب راحتی و افزایش دید می‌شوند اما باید بدانید برای همه‌ی افراد و در هر شرایطی عینک پلاریزه توصیه نمی‌شود. برای مثال در هنگام اسکی در یک سراشیبی، حتماً نیاز دارید اشعه‌های منعکس شده نور خورشید را ببینید، زیرا این انعکاس شما را از یخ‌زدگی سطح آگاه می‌کند

انواع لنز عینک آفتابی کوهنوردی

انواع لنز در عینک آفتابی کوهنوردی را می‌توانید با توجه به نوع فعالیت، میزان عبور نور، دسته‌بندی شاخص فرا‌بنفش، و موارد دیگر بررسی کنید. پس اجازه دهید انواع لنز‌های عینک کوهنوردی را به شما معرفی کنیم تا با دید بازتری انتخاب کنید

Zebra

مناسب برای: کوهپیمایی، اسکی، دوچرخه سواری و دویدن در کوهستان که فعالیت در محیط‌های باز با پوشش کم در مقابل نور آفتاب

از مزایای لنز زبرا میتوانیم به قابلیت دید عالی که به شما میدهد اشاره کنیم به همین دلیل این لنز ها از فعالیت های مختلفی پشتیبانی میکند. وزن این لنز سبک و دوام و ماندگاری بالایی دارد. علاوه برآن پوشش ضد خش و ضد بخار از خصوصیات این لنز است.

لنز های فتوکرومیک این مدل قابلیت تغییر تیرگی در زمان 22 الی 28 ثانیه را از سطح 2 به 4 را دارند و میتوانند با توجه به میزان نور محیط تیرگی خود را تنظیم کنند.میزان تیرگی این لنز از 7 تا 42 درصد است که در تیره ترین حالت ممکن یا همان کت 4 قرار میگیرد .

zebra light

مناسب برای اسکای رانینگ ( دویدن در کوهستان) و دوچرخه سواری

وزن سبک و دوام بالا از عواملی هستند که به این لنز امکان دید بهتر در هر شرایطی را به شما میدهد.

مدل های فتوکرومیک این لینز 16 الی 80 درصد نور را از خود عبور میدهند که قابلیت تغییر از کت 1 به کت 3 را داراست.

این تغییر سطح تیرگی و پوشش فتوکرومیک باعث میشود که هوا و شرایط محیط به حساسیت و تغییر تیرگی لنز تاثیری نگذارند

cameleon

مناسب برای : کوهپیمایی کوهنوردی اسکی و محیط های باز با پوشش کم

لنزهای فتوکرمیک میتوانند با توجه به میزان نور محیط سطح تیرگی خود را از 2 به 4 تغییر بدهند و میزان نور عبوری در این لنز ها بین5 تا 20 درصد است.

تولید میشوندReactive این لنزها معمولا ضدبخار میباشند و جدیدا با اسم

Reactive

این لنزها از یک حالت شدید نوری به حالت شدید نوری دیگر تیره تر یا روشن تر می شوند تا با شرایط تغییر نوری محیط مطابقت داشته باشند و با عمل پولاریزاسیون باعث از بین رفتن تابش خیره کننده در سطوح بازتابنده می شود

ایده آل برای شرایط دید شدید: کویر، قایقرانی، کوه های بلند و اسکی . بهبود وضوح تصویر و حداکثر محافظت به لطف تکنولوژی پولاریزاسیون و پوشش داخلی ضدبخار.

(کتگوری 2 تا 4 با سرعت انتقال نور قابل مشاهده بین 5 تا 20 درصد)

spectron1

این لنز میتواند 8 درصد نور خورشید را فیلتر کند و برای استفاده در شب و غار بسیار مناسب میباشد.

مجهز استUV400 این لنز کاملا شفاف است و به لایه

spectron 2

مناسب برای : استفاده تخصصی در مه کوهنوردی و دوچرخه سواری

دولا فیلتر یو وی 400 در این لنز تعبیه شده است که محافظت کامل از شما را به عمل می آورد.

این لنز تا 8 درصد میزان ورود نور را کاهش میدهد و دید واضح و شفافی به شما میدهد و ضد مه بودن این لنز شرایط دید شما را بهبود میبخشد

Spectron 3

مناسب برای: کوهپیمایی، اسکی، دوچرخه کوهستان، دویدن کوهستان، سفر و گردشگری

این لنز برای محیط های باز که پوشش زیادی درمقابل نور آفتاب ندارند مناسب است. از مزایای این لنز میتوان به دید خوب و سبک و کیفیت بالا آن اشاره کرد.

لنز فتوکرومیک با پوشش ضدبخار و ضدخش تولید شده و سطح تیرگی آن کمی افزایش یافته است تا محافظت بیشتری نسبت به ورود نور انجام دهد.

Spectron 4

مناسب برای: کوهنوردی، اسکی، کوهپیمایی

این لنز مشابه لنز اسپکترون 3 میباشد با این تفاوت که این بار با تیرگی سطح 4 تولید شده اند تا حداکثر محافظت از چشم شما را دربرابر ورود نور خورشید داشته باشد.

تیرگی این لنز 90 درصد نور ورودی را مسدود میکند و برای استفاده در ارتفاعات و جلوگیری از تابش نور زیاد و همچنین برف کوری مناسب است.

این نوع لنز تیره ترین نوع لنزهای کوهنوردی هستند.

 

نتیجه کلی:

همانگونه که ذکر شد عینک مخصوص کوهنوردی یکی از لوازم ضروری برای سفرهای کوهنوردی است که دارای خصوصیات شاخصی به لحاظ فرم ، دوام ، لنز و غیره می باشد. بطور خلاصه می توان گفت که یک عینک مناسب بایستی قاب سبک با فرم منحنی داشته باشد تا احساس راحتی و سبکی را روی صورت ایجاد نماید. همچنین لنز عینک باید از انواع ضد خش با شاخص فرابنفش بالا باشد.

توجه به این نکات در هنگام خرید یه شما برای انتخاب یک عینک مناسب کمک می کند. اگر به دنبال خرید یک عینک خوب و بادوام هستید تا بتوانید بدون اسیب چشمی به ورزش کوهنوردی ادامه بدین داخل این لینک میتونید ازانواع عینک های کوهنوردی فروشگاه کرمان کمپ دیدن فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر

نام

این سایت توسط reCAPTCHA و Google محافظت می شود و سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال می شود.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

بازگشت به منو اصلی