انتخاب یک قمقمه بدون سم

سعید سمنانیان، استاد فیزیولوژی دانشگاه تربیت مدرس، درباره عوارض استفاده از بطری‌های پلاستیکی گفت: متاسفانه این نگاه به بطری‌های پلاستیکی وجود دارد که آن‌ها کاملا تمیز و بهداشتی هستند به همین دلیل دوباره از آن استفاده کنیم و این استفاده دوباره باعث می‌شود مقدار حل شدن میکرو پلاستیک در مواد داخل بطری چندین برابر می‌شود..

وی در ادامه گفت: در استفاد دوباره از بطری های پلاستیکی ذرات میکروپلاستیک افزایش پیدا می‌کند و مجموعه‌ای از بیماری‌ها که غدد داخلی ما را هدف گذاری می‌کند میکروپلاستیک‌ها هستند که باعث ایجاد برخی از بیماری‌ها مثل سرطان و اختلال در زایمان می‌شود.

 

وی در ادامه تاکید کرد: ضررهای اجزای پلاستیکی که داخل ظروف پلاستیکی هستند را اصلا نباید ساده گرفت.

 

 

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: استفاده زیاد از مواد پلاستیکی باعث شده که ما دریایی از پلاستیک را بینیم که سالانه در رودخانه و دریا و اقیانوس ریخته می‌شود به نحوی که در عمق یازده کیلومتری اقیانوس که تا به حال انسان فقط چند بار توانسته به این عمق راه پیدا کند نیز اجزای پلاستیک کشف شده و در شکم ماهی‌ها حتی اجزای زیادی از پلاستیک‌ها را کشف می‌کنیم..

این استاد فیزیولوژی دانشگاه تربیت مدرس گفت: برای ساخت بطری پلاستیکی آبی که مصرف می‌شود بیشتر از آبی است که حمل می‌کند. به عنوان مثال بطری‌ای که برای یک سال در آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد ۱۷ میلیون بشکه نفت مصرف می‌شود که می‌تواند باعث حرکت یک سال ماشین‌های آمریکا شود..

سمنانیان گفت: در ساخت بطری‌ها همچنین آلودگی هوا نیز به وجود می‌آید. به عنوان مثال: سال‌های سال سیگار سازهای بزرگ دنیا پول خرج می‌کردند که در کتاب‌های پزشکی درباره علائم سرطان زای سیگار مطلبی چاپ نشود، چون برایشان منعت دارد..

سمنانیان گفت: در واقع هم اکنون در یک جنگ گرفتار شده ایم بین کسانی که می‌خواهند بیشتر استفاده اشاعه بدهند استفاده را و کسانی که می‌خواهند به مردم اطلاع رسانی کنند که استفاده از این ظروف پلاستیکی چه میزان خطرات دارد. در سال ۲۰۱۴ شهر سانفرانسیسکو اولین شهری بود که توزیع پلاستیک ممنوع شد. دانشگاه‌ها باید دانش آوزی تربیت کنیم که بدانند بطری‌های پلاسیتیک چیز تمیز و بهداشتی نیست. اتحادیه اروپا زمان گذاشته تا ۲۰۲۲ که استفاده از پلاستیک متوقف شود. برای رسیدن به این موضوع باید تلاش‌های زیادی صورت بگیرد چرا که افراد زیادی از این مصوبات ضرر می‌کنند.

سمنانیان گفت: چین همچنین اعلام کرده است که نمی‌خواهیم زباله دان بازیافت پلاستیک کشورهای دیگر باشیم و نمی‌خواهیم خاک چین را بیشتر از این آلوده کنیم. سالهاست که پلاستیک‌های بازیافتی به چین برده می‌شود و این کشور آن‌ها را بازیافت می‌کند. نصف بازیافت دنیا در ۲۵ سال اخیر در چین اتفاق افتاده است. چین قانون گذاشته که پلاستیکی را قبول می‌کنیم که ۹۹ و نیم درصد خلوص داشته باشد و این یعنی که هیچ پلاستیکی را قبول نمی‌کند. تمام تولید کننده‌های زباله در آمریکای شمالی و … با این مشکل رو به رو شده اند که پلاستیک‌های خود را چکار کنند. البته آلمینیوم و شیشه هنوز وارد چین می‌شود..

وی گفت: متاسفانه مجزا کردن زباله در ایران هنوز جا نیافتاده و هنوز در این زمینه خیلی عقبیم. بازیافت صنعت بزرگی است. سوئیس قویترین کشور دنیا در بحث بازیافت است به عنوان مثال در نوشابه‌ها را تبلیغ می‌کنند که جمع می‌کنند و به این وسیله صندلی چرخ دار برای معمولان می‌خرند و یا پلیس زباله دارند و پلیس جلوی خانه‌ها می‌رود و زباله‌ها را باز می‌کند و اگر این زباله‌ها جدا نشده باشد تمام زباله را دم در خانه فرد مورد نظر خالی می‌کنند تا یاد بگیرد که زباله‌ها را از هم جدا کنند..

سمنانیان گفت: در بسیاری از شهرهای شمال شیرابه زباله به داخل دریای مازندران ریخته می‌شود. درانگلیس در سال گذشته بیش از نیم میلیون تن پلاستیک سوخته شده است. بسیاری از کشورها هم اکنون به کارخانه‌های سوزاندن زباله افتخار می‌کنند و ادعا می‌کنند که هم زباله را می‌سوزانیم و هم برق تولید می‌کنیم، ولی این کارخانه‌ها در بهترین حالت هم آلودگی وحشتناگی را ایجاد میکند.

 

(منبع مشرق زمین)

 

حالا اینجا راجب این میخونیم که میتونیم از چه بطری های استفاده کنیم که فاقد مضرات باشد و به محیط زیست اسیب کمتری بزند.

 

 

Bpa چیست؟

Bpa یا همان بیسفنول آ، یکی از ترکیبات شیمیایی صنعتی به شمار می‌رود که برای تولید پلاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. اولین استفاده از این ماده برای تولید پلاستیک، مربوط به سال 1960 است و از آن زمان تاکنون بسیاری از ظروف پلاستیکی با آن ساخته شده‌اند. اما به تازگی دانشمندان و محققان به این باور رسیده‌اند که بیسفنول آ می‌تواند برای سلامتی انسان‌ها بسیار مضر و خطرناک باشد؛ از همین رو بسیاری از شرکت‌ها ظروف پلاستیکی از جمله بطری‌های آب را بدون وجود این ماده می‌سازند.

جالب است بدانید مطالعات BPA را با دیابت، آسم، بیماری قلبی، چاقی و رشد مغز جنین مرتبط دانسته‌اند. همچنین این ماده با بروز مشکلات غدد درون ریز، می‌تواند بر سطح هورمون شما نیز تأثیر بگذارد. همانطور که در ابتدای مطلب هم اشاره کردیم، به دلیل خطرات و مضرات این ماده است که محققان و کارشناسان بهداشت استفاده از قمقمه . bpa free را توصیه می‌کنند.

قمقمه bpa free چیست ؟

قمقمه bpa free چیست و چه فرقی با قمقمه‌های دیگر دارد؟ این سوالی است که امروزه ذهن بسیاری از افراد، به خصوص ورزشکاران را به خود مشغول کرده است. در واقع اخیراً مجله‌های علمی به همه افراد توصیه می‌کنند که از قمقمه‌های حاوی bpa استفاده نکنند و علت این موضوع ذهن خیلی‌ها را درگیر کرده است. تا جایی که همه می‌خواهند در مورد لزوم استفاده از قمقمه فاقد  bpa اطلاعاتی به دست آورند. از همین رو ما تصمیم داریم در این مطلب، به بررسی این موضوع پرداخته و به شما بگوییم که مواد bpa چیست و چه خطراتی برای انسان‌ها دارد. همراه ما باشید!

 

چرا باید از قمقمه  bpa free استفاده کنیم؟

همانطور که در بخش قبلی گفتیم، بیسفنول آ یا همان bpa دارای خطرات و مضرات زیادی است و به همین دلیل شما باید از قمقمه  bpa free استفاده نمایید. در ادامه به برخی از مهمترین مزایای استفاده از این محصول اشاره می‌کنیم:

انتخاب سالم تر: بطری های آب بدون BPA در واقع یک قمقمه پلاستیکی بدون ضرر به شمار می‌روند که بسیار سالم‌تر از بطری‌های پلاستیکی قدیمی حاوی این ماده هستند. این بطری‌ها هیچ گونه مواد شیمیایی مضری ندارند که بتواند به آب نفوذ کند. این موضوع باعث می‌شود که آنها انتخاب بسیار بهتری برای سلامتی شما باشند.

بدون سموم: BPA می‌تواند به عنوان یک مختل کننده غدد درون ریز عمل کرده و در سطوح هورمونی در بدن شما اختلال ایجاد کند. استفاده از بطری آب بدون BPA این خطر را از بین می‌برد و تضمین می‌کند که شما با استفاده از آن، در معرض سموم بالقوه مضر قرار نخواهید گرفت.

دوام بالا: بطری‌های آب بدون BPA یا همان قمقمه بدون ضرر، معمولا از موادی ساخته می‌شوند که دوام بیشتری نسبت به بطری‌های دیگر دارند. این بدان معنی است که آنها به سختی شکسته می‌شوند و می‌توانند تا سال‌ها دوام بیاورند.

سازگار با محیط زیستقمقمه bpa free برخلاف بطری‌های دیگر، با محیط زیست کاملا سازگار است. این بطری حاوی هیچ گونه مواد شیمیایی مضر نیست که بتوانند به محیط زیست آسیب برسانند. علاوه بر این، شما در صورت استفاده از این قمقمه‌ها تا مدت طولانی نیاز به خرید بطری پلاستیکی جدید نخواهید داشت و این موضوع از اثرات زیست محیطی بطری آب شما می‌کاهد.

طعم بهبود یافته: برخی از افراد عقیده دارند که وقتی آب را در یک قمقمه ورزشی بدون BPA نگهداری می‌کنند، نوشیدنی آن‌ها طعم بهتری پیدا می کند. ممکن است علت این موضوع این باشد که مواد مورد استفاده در ساخت قمقمه‌های بدون BPA هیچ طعم یا بویی به آب نمی‌دهند و در نتیجه تجربه نوشیدن لذت‌بخش‌تری به شما ارائه خواهند داد.

 

چطور باید قمقمه  bpa free را از قمقمه‌های دیگر تشخیص دهیم؟

ممکن است با شنیدن مزایای استفاده از قمقمه باشگاهی فاقد bpa، نسبت به خرید این محصول ترغیب شده باشید. حال سوالی که پیش می‌آید این است که چطور باید این قمقمه را از قمقمه‌های دیگر تشخیص دهیم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که معمولا روی این قمقمه‌ها یک لیبل “bpa free” دیده می‌شود.

از طرفی دیگر، این قمقمه‌ها مقاومت بسیار بالایی دارند و به همین دلیل وجود برچسب‌هایی مثل نشکن هم می‌تواند نشانه‌ای از عدم وجود بیفسنول آ در این محصولات باشد.

اما یک راه ساده‌تر هم برای خرید قمقمه بدون مواد مضر هم وجود دارد و آن هم مراجعه به مراکز معتبری است که این محصول را به فروش می‌رسانند. به این ترتیب شما می‌توانید با خیال راحت، از این قمقمه استفاده کرده و نگرانی بابت سلامتی خود نداشته باشید.!

 

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم در مورد قمقمه  bpa free با شما صحبت کرده و شما را با مزایای استفاده از این محصول آشنا کنیم. همانطور که متوجه شدید، این محصول فاقد مواد مضر است و اگر به دنبال یک قمقمه پیاده روی خوب می‌گردید، این قمقمه می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد.

 

اینجا میتونید قمقمه های فاقد BPA رو مشاهده کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر

نام

این سایت توسط reCAPTCHA و Google محافظت می شود و سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال می شود.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

بازگشت به منو اصلی